Bytte adresse i Norge

I henhold til folkeregisterloven § 6-1 er du pålagt å melde adresseendring når du flytter til en annen kommune. Dette skal gjøres innen åtte dager etter at flyttingen har funnet sted. Det er viktig å gi beskjed til alle organisasjoner du er medlem av, samt offentlige etater slik at de har oppdatert informasjon om din nye bostedsadresse.

Så enkelt er det:

Legg inn adresser og informasjon om deg Begynn ved å fylle ut skjemaet om adresseendring.

Velg mottakere av din flyttemelding Velg de mottakerne du ønsker skal få informasjon om at du har flyttet.

Send flyttemeldingen Fullfør registreringen og flyttemeldingen sendes automatisk til mottakerne.

Meld flytting på 5 minutter

Ved å fullføre adresseendringstjenesten får du:
  • Gratis “Nei til dørselgere skilt” (Verdi 110 kr)
  • Send flyttemeldingen til ubegrenset antall mottakere
  • Flytteskjema til Folkeregisteret direkte utfylt med dine data
  • Egen flytteside der du kan følge med på status på dine flyttemeldinger

Tjenesten koster kr 399,- og kommer på telefonregningen din eller betales med Vipps.

Bytte adresse - dette bør du vite

Når du flytter er det veldig viktig å informere alle organisasjoner, kontakter og medlemskap om at du har byttet adresse. Først og fremst må tre viktige institusjoner bli oppdatert om den endrede bostedsadressen din. Når du bytter adresse og du ønsker at dine brev skal komme fram til riktig postadresse, må du endre adressen din hos Posten. Du er også lovpålagt å sende adresseendring til Folkeregisteret og Skatteetaten. Dette må man gjøre i et tidsrom på 8 dager etter at man har flyttet til en ny adresse.

Slik bytter du adresse

Med vår tjeneste kan du enkelt bytte adresse hos alle selskaper og organisasjoner du er medlem hos. Du får også ferdig utfylt skjema for å endre adresse i Folkeregisteret. Prosessen er veldig lettvint. Du legger inn din nye bostedsadresse og informasjon om deg ved å fylle ut skjemaet om adresseendring. Som neste velger du de mottakerne du ønsker skal få informasjon om at du har byttet adresse. Så fullfører du registreringen og flyttemeldingen sendes automatisk til mottakerne.

Huskeliste for å fullføre adresseendring

  1. Alle kontakter, kundeforhold og medlemskap De som sender deg post må få oppdatering om hvilken postadresse de skal adressere den til. Slik sørger du for at du mottar viktige brev. Du kan sende informasjon om endret adresse til så mange selskaper og organisasjoner du vil ved å melde flytting via flytteregister.no sin adresseendringstjeneste.

  2. Posten Norge Posten Norge håndterer og leverer posten din og må også motta din flyttemelding. Du kan melde flytting til Posten på ditt lokale postkontor eller på posten.no sine nettsider.

  3. Folkeregisteret og Skatteetaten Du er pliktig til å melde flytting til Folkeregisteret innen 8 dager etter flyttedato. Alle offentlige etater og banker er blant de som kun henter din adresse fra Folkeregisteret. Når du er ferdig med adresseendringstjenesten på flytteregister.no kan du printe ut Skatteetatens flyttemeldingsskjema ferdig utfylt. Har du fått tildelt en ny adresse? Det finnes ulike grunner til at kommunen ønsker å opprette nye adresser. Selv om du ikke har flyttet, er det fortsatt viktig å melde adresseendring. Poenget er fortsatt det samme - å si i fra til de som adresserer post til deg at du har ny adresse.

Nye behov når du bytter adresse

Når du skal skifte adresse er det viktig at du ordner med ting som strøm, bredbånd og TV-abonnement før du flytter, så det er i orden fra første dag. Det er kanskje ikke sikkert din nåværende leverandør kan levere til området du flytter til. Derfor anbefales det at du innhenter og sammenligner uforpliktende tilbud. Du velger det som passer deg best for deg og dine behov.